Mikke Hermansson

Nu är det dags för en ny version av Ancon G2 som innehåller mängder av nya funktioner och förbättringar. Läs gärna igenom detta text för att ta del av hur den nya versionen kan hjälpa er.

Om ni känner er osäkra så rekommenderar vi er att kontakta vår supportavdelning så skall vi hjälpa er.

Uppdateringen påbörjas 3/10 02:00 och pågår under natten, alla Ancon G2 kunder uppdateras, givetvis utanför era öppettider. Alla servrar och kassor kommer uppgraderas per automatik men vi ber er starta upp och testa systemet i god tid före öppning av er verksamhet den 3/10.

Uppdateringen innehåller bland annat:

  • Samlingsbong
    Vid aktiverad samlingsbong bongas köp i kassan ej in till köket förrän man avslutar samlingsbongen. Detta är särskilt lämpligt vid lunchserveringar där flertalet gäster vill äta tillsammans men betalar var för sig. Funktionen finns även i ett ”automatiskt” läge där den är aktiv hela tiden.
  • Multiartiklar
    Definiera en huvudartikel som sedan består av ”subbar”. Till exempel kan ni skapa en artikel som heter ”Fotbollspaketet” som består av en Hamburgare och en Öl. Ett annat exempel är t.ex ”Avsmakningsmeny” som består av multipla underartiklar ”Rätt 1”, ”Rätt 2” och så vidare. Dessa kan sedan frammas allt eftersom via Ancons framningslösning.
  • Vänta/Fram ”Ancon Guest Style”
    I G2 har vi ett avancerat Vänta/Fram system som vi kallar Courses/Rätter. Där definierar man alla artiklar i t.ex: förrätt, efterrätt m.m vilket sedan styr vänta/fram funktionalitet. I denna nya G2 version lanserar vi en enklare variant baserat på hur det fungerade i Ancon Guest. För den som enkelt vill jobba med framning till kök.
  • Stamgästkort/Lunchkort
    Likt Presentkort som släpptes i Juni, men här kopplas kortet till en specifik kund. Kortet kan även vara kopplat till en rabatt. Kunden förbetalar stamgästkortet. Vi kan även hjälpa er trycka upp korten vid önskemål.
  • Integration till Caspeco
    Skicka försäljningsdata till Caspeco för att där kunna analysera data tillsammans med personalkostnader. Även underlag för schemaläggning.
  • Fakturahantering i Backoffice
    Det finns nu en ny sida i Web Backoffice där ni kan se alla notor som är betalslagna med Faktura som betalsätt. För er som ej använder integration till Fortnox Fakturering kan ni här också skriva ut ett fakturaunderlag för inmatning i separat faktureringssystem. Man kan även markera huruvida notan är fakturerad eller ej.
  • Slå ihop Nota
    När man flyttar en nota till ett bord som redan har en nota så får man upp en dialogruta där man får möjlighet att slå ihop notan med befintlig eller flytta till en separat nota på bordet.
  • Statuslampa på bordskarta
    Man kan nu se vilken rätt som är frammad på ett bord.
  • Ny inställningssida i kassan
    Nu finns en ny sida under Alternativ i kassan där man kan ställa in utseende på kassan så som FlexUI mall, menygrupp med mera. Även beteendeinställningar nås via denna sida.
  • Ny rapport: Försäljning över tid
    Rapporten presenterar timme för timme försäljning över ett flertal dagar

Övriga förbättringar

  • Förbättringar för snabbare kassaklient.
  • Snabbare Backoffice.
  • Nya färger på markerad artikel i notafönstret.
  • Öppna Barläge automatisk (utan att klicka öppna).
  • Snabbare virtuellt tangentbord.
  • + Många fler stabiliserande åtgärder, förbättringar och buggfixar!

 

Och vad kommer sedan?

I mitten av oktober släpper vi en mindre version som innehåller två betydande funktioner:

  • Drickshantering – inställningar
    Genom denna kan ni välja om Dricks skall vara ett eget betalsätt eller ligga med under ”Kort”. Det kommer även en inställning där ni kan bestämma om dricksen skall dras av kontanterna eller ett eget betalsätt.
  • Work Flow Designer
    Med WFD kan ni designa upp expresskassor, flöde mellan olika FlexUI mallar med mera. Ger extremt stora möjligheter för G2 programvaran. Till exempel kan ni skapa en ”Sida 2” på er kassa där ni placerar knappar som ni inte använder så ofta. Med en knapptryckning kan ni klicka er mellan FlexUI sida 1 och 2. Vi kan hjälpa er effektivisera er kassavy med detta! 🙂