Blogg, Lönsamhet, Tips

Därför behöver din restaurang en affärsplan

Därför behöver din restaurang en affärsplan

Ska du starta restaurang? Då är det dags att göra en affärsplan! Med en affärsplan får du en chans att utvärdera restaurangens koncept, bestämma vilken målgrupp ni ska rikta er mot och kanske viktigast av allt – säkerställa att det finns en efterfrågan i området. I det här blogginlägget tar vi upp några av affärsplanens viktigaste punkter!

1. Hitta ett klockrent koncept

Du kanske redan har bestämt vilket koncept din restaurang ska ha – om ni ska utmärka er för er exklusiva cuisine eller prisvärda dagens lunch. Oavsett om du redan har en tydlig bild av vilken sorts restaurang du ska starta, eller om du fortfarande är i beslutsfasen, är affärsplanen ett perfekt verktyg för att verkligen gå på djupet av konceptet. Vad är det egentligen som kommer få dig att sticka ut bland konkurrenterna?

2. Kartlägga konkurrenterna

På vägen mot en framgångsrik restaurangverksamhet behöver du göra en grundlig analys av marknaden och konkurrenterna – vilket är ett av stegen i affärsplanen. Ska er USP vara att ni serverar stans bästa köttbullar? Då kan det ställa till det om det redan finns två krogar i närheten med samma nisch. Såvida ni inte verkligen är världsbäst på köttbullar och har förutsättningarna att helt utklassa konkurrensen. Om så är fallet, go for it!

3. Hitta gästerna

Affärsplanen ger er också en möjlighet att identifiera restaurangens målgrupp. Ska ni bli ett ställe där man ser matchen och tar en öl efter jobbet? Eller en restaurang dit man äter en utsökt trerättersmiddag vid speciella tillfällen? Ni kan inte både vara en poppis innekrog och stället där alla stadens pensionärer äter sin lunch. Om ni riktar in er mot en för bred målgrupp – eller väljer ett för brett koncept, för den delen – riskerar ni att bli identitetslösa. Se istället till att gå all in på en specifik grupp med gäster och gör er oersättliga för just dem!

Lästips: Så får du fler stammisar på din restaurang

4. Gör en ordentlig budget!

Hur var det nu med den där budgeten? Många gör misstaget att inte göra någon budget alls, eller att göra en lightversion som inte uppfyller sitt syfte. Nu kanske du tänker att du redan har alla priser och produktionskostnader i huvudet (eller nedskrivet på ett papper någonstans…) – men för dig som tar din verksamhet seriöst och planerar att gå med vinst, är det inte tillräckligt! När du skriver en affärsplan ingår det att även göra en tydlig budget, där du specificerar vad råvarorna får kosta hos leverantören, hur mycket du ska sälja dem för och hur mycket du förväntas tjäna. Det är viktigt att vara medveten om att varornas kostnad består av mer än bara inköpspriset. Hyra för lokalen, personalens lön och el är till exempel också aspekter som behöver räknas med!

Exempel på punkter som ska ingå i affärsplanen:

  • Restaurangens koncept
  • Analys av marknadens efterfrågan och utbud
  • Kartläggning av potentiella konkurrenter
  • Plan för marknadsföring och försäljning
  • Grundlig budget
  • Mål för verksamheten och en plan för hur de ska nås
Krögarens budgetmall  Så mycket kostar din restaurang Hämta guide

Bra läsning? Rekommenderade inlägg