Lönsamhet, personal

Du är orsaken till att dina gäster inte kommer tillbaka

Är du krögare och känner dig träffad? Det borde du göra! Det är nämligen du som ansvarar för att din restaurang går bra och att serveringspersonalen håller en hög servicenivå. Det är din serveringspersonal som får dina gäster att komma tillbaka till din restaurang – och därför är det också ditt ansvar att se till att din serveringspersonal agerar på rätt sätt. Men vad är då en optimal servitris eller servitör?

I det här blogginlägget har vi listat 4 riktlinjer som du måste se till att din serveringspersonal har koll på och utövar.

 

1. Vara tillgänglig!

De flesta kan förmodligen känna igen sig i de situationer när det är svårt att få kontakt med serveringspersonalen på en restaurang – och hur irriterande det är när man bara vill betala eller beställa in en extra dryck. Får dina gäster känslan av att en servitris eller servitör är i närheten och tillgänglig så uppfattas det som god service och inger en trygghetskänsla, utan att behöva prata eller erbjuda gästerna något. Så, tänk på att du eller någon i din personal alltid ska försöka vara ute bland gästerna.

 

2. Tillgodose behov

Tre av de viktigaste sakerna du och din serveringspersonal kan göra för att dina gäster ska känna sig välkomnade och trygga, är att se, höra och uppvakta dem. Från det att gästen kliver in i restaurangen ska den bli sedd av någon i personalen. Därefter är det viktigt att gästen känner sig hörd – lyssna först och prata sen. Tänk på att ju mer en gäst pratar, desto mer information får du för att kunna tillgodose dennes behov. Och efter att gästen har blivit sedd och hörd gäller det att med jämna mellanrum uppvakta gästen. Ett sätt att skapa en relation som kommer göra att gästen med största sannolikhet kommer lägga mer tid och pengar i din restaurang.

 

3. Vänd problem

Självklart uppstår det problem ibland, men det viktigaste då är att din serveringspersonal hanterar situationen på rätt sätt. När det kommer till en restauranggäst handlar det inte om att reda ut vad som var anledningen till att något gick snett, utan vad du faktiskt gör åt det och hur du hanterar situationen. Lyssna på gästen, föreslå lösningar och behåll ett positivt humör, så kanske du till och med kan vända gästen och få den att uppskatta din restaurang ännu mer.

 

4. Arbetsglädje

Om din serveringspersonal mår bra och tycker det är roligt att jobba skapar det en härlig atmosfär i restaurangen och smittar även av sig på gästerna. Är ni trygga med varandra kommer gästerna också bli det. Så du som krögare, var noga med att ge daglig pepp till din personal.

 

Vill du lära dig ännu mer om hur du ökar försäljningen i din restaurang? Ladda ner guiden nedan:

 

 Öka försäljning i din restaurang  Allt du behöver veta för att kunna ge din gäst den allra bästa servicen Hämta guide

Bra läsning? Rekommenderade inlägg