Lönsamhet, Tänkvärt

Högre snittnotor med rätt kassasystem

Så får du högre snittnotor med rätt kassasystem

Hur ökar man försäljningen i sin restaurang? Genom att ta betalt snabbare, minska köerna och skaffa verktyg för smidigare merförsäljning – bland annat! Här går vi igenom hur du kan effektivisera (och digitalisera) dig till högre snittnotor.

Snabbare betalning

Hur lång tid tar det för din kassa att ta betalt? Ingen gillar att stå i kö – eller vänta orimligt länge på att transaktionen ska gå igenom. En kö till följd av en trög betalningsprocess är inte bara ett irritationsmoment – det signalerar också till folk som är på väg in i restaurangen att detta är ett ställe med långsam service. Något som kan få gästerna att vända i dörren och gå över till grannen istället.

Gästerna har inte råd att offra en halvtimme extra för lunch. Inte heller tycker de att en öl är värd 20 minuters köande. Snabba ryck är ett krav – det ska gå snabbt att betala (före eller efter måltiden) och om det måste bli en kö ska den sluta innanför dörrarna. Inte på uteserveringen! Det du kan göra för att leva upp till dessa önskemål (som är fullkomligt rimliga) är att investera i en kassa som kan ta betalt från flera kortterminaler samtidigt. Då blir köerna kortare och kunderna behöver inte vänta på att kompisens transaktion gått igenom innan de kan beställa. Tiden halveras!

Bara att kunna avverka 3-4 extra lunchgäster per dag gör att köerna blir betydligt kortare. Och om man räknar på det blir 3-4 luncher per dag en hel del pengar på ett år. Med en snabb överslagsräkning kan vi konstatera att 80 x 4 x 260 ger dig 83 200 kronor extra per år. Hyfsad summa! Att du kan ta betalt snabbare gör också att fler gäster får plats i restaurangen – och du säljer mer.

Vad gör du om kassan kraschar och du inte kan ta betalt alls? Våra tips hittar du här!

Naturlig merförsäljning

Kan man uppmana gästerna att köpa mer utan att de behöver känna sig pressade? Merförsäljning behöver inte vara påträngande. Och det behöver inte heller alltid ske på det klassiska viset – där personalen frågar varje kund om de vill ha mer än en dippsås till sina pommes. All personal är inte bekväm med merförsäljning och det slutar ofta med att de undviker (eller glömmer) att ställa den där extra frågan. Gästen som överhör personalen ställa samma fråga till alla i restaurangen kan också blir avskräckt att säga ja till den där dippsåsen – för att det känns tjatigt.

För dig som inte har à la carte kan expresskassor vara en gynnsam investering. Både för att du kan sänka dina personalkostnader (färre personer i kassan) och erbjuda kunderna merförsäljning på ett diskret sätt. När gästen väljer maträtt i expresskassan visas rekommendationer på skärmen, som uppmanar till ett extra köp. Till exempel “Vill du ha en kaka till kaffet?”. När kunden gjort sitt val är det bara att trycka på en knapp för att betala, plocka en bricka med mat, eller ta emot den från personalen mot ett uppvisat kvitto.

Det gör att det blir lätt för kunden att klicka till sig det där extra köpet – i lugn och ro utan att känna sig pressad. Tänk dig att varje kund som handlar får frågan, då räcker det att det går hem hos 5-20 % för att försäljningen ska öka. Högre snittnotor och på sikt kan kassan betala av sig själv!

Så ökar du lönsamheten i din restaurangverksamhet!  Läs om hur du kan effektivisera arbetet i restaurangen, sälja mer på kortare  tid och slippa krånglet med bokföringen.

Bra läsning? Rekommenderade inlägg