Okategoriserad

Kollektivavtal i restaurangbranschen – hur funkar det?

Känner du att du inte riktigt har svar på tal om du som restaurangägare har kollektivavtal eller inte?

Det kan vara för att du inte helt satt dig in i hur kollektivavtalet i restaurangbranschen fungerar. Det finns många fördelar både för arbetsgivare och arbetstagare i detta, och det är faktiskt så att undersökningar visar att allt fler gäster tar reda på om kollektivavtal finns på plats innan de bokar bord på restaurangen! Nedan listar vi några punkter på hur kollektivavtal fungerar:

 

✓ Först och främst, vad är ett kollektivavtal? Kort förklarat så är kollektivavtal en överenskommelse mellan dig som arbetsgivare och dina anställda, som skildrar era rättigheter och skyldigheter mot varandra. Avtalet sluts mellan arbetsgivare (eller arbetsgivarorganisation) och ett fackförbund. Kollektivavtalet gäller alla dina anställda.

 

✓  Rätt villkor och riktlinjer.  I ett kollektivavtal finns minimivillkor, till exempel gränser för minimilön, baserat på ålder och erfarenhet. Du som arbetsgivare får givetvis betala en högre lön än så och även förhandla individuellt med de anställda om just lön eller arbetstid etc, men minimivillkoren är en trygghet för både dig som arbetsgivare och den anställde. 

 

✓ Försäkringsskydd ingår. Om du någon gång känt att kollektivavtal är en dyr historia för dig som arbetsgivare, så kan du fundera kring vad en arbetsrelaterad skada hos en anställd kan kosta. Försäkringsskyddet som ingår i ett kollektivavtal ser till att alla anställda kan arbeta under trygga förhållanden och du slipper avgifter om olyckan skulle vara framme. 

✓ Trygghet för de viktigaste du har – dina anställda. I ett kollektivavtal finns regler kring bland annat: övertidsersättning, arbetstid, semesterlön, sjuklön och extra ledighetsdagar. Det gör att du som arbetsgivare ser till att lagarna följs och att du gör rätt. Det leder också till att dina anställda känner en trygghet och vet att de blir rätt behandlade. Trygga anställda gör ett bättre jobb, så är det. Och både du och vi vet, att gör personalen ett bra jobb så leder det till nöjdare kunder, fler fina recensioner och mer stammisgäster. Större omsättning för er helt enkelt!

Bra läsning? Rekommenderade inlägg