Digitalisering, Lönsamhet

Skaffa expresskassa och tjäna mer

Skaffa expresskassa och sälj mer

Att investera i en expresskassa (eller självbetjäningskassa som det också kallas) är inte bara ett sätt att hänga med i digitaliseringen. Expresskassan i sig är också ett verktyg för smidigare merförsäljning och högre snittnotor. I det här blogginlägget går vi igenom hur du tillgodoser gästernas efterfrågan på nya (digitala) lösningar, på samma gång som du ökar lönsamheten!

Så funkar en expresskassa

Expresskassan är ett resultat av högre krav på snabb och lättillgänglig service. Gästerna vill gärna slippa köer, samtidigt som de föredrar att välja maträtt i lugn och ro. En expresskassa minskar köerna och ger gästen möjlighet att jämföra olika maträtter (och priser) innan köpet genomförs. Den är dessutom utformad på ett serviceinriktat sätt, med tydliga bilder och produktbeskrivningar.

Processen går till på följande vis. Gästen beställer och betalas sin mat via expresskassans touchscreen. Därefter kan maten antingen kvitteras ut hos kökspersonalen, eller plockas ihop av gästen själv. Det senare alternativet är till exempel vanligt på ställen med buffé. Om du har en expresskassa som är godkänd för obevakade transaktioner behöver du inte ens ha någon personal ute i restaurangen när köpet görs!

Men blir det inte opersonligt med en expresskassa? Gästerna vill väl hellre bemötas av en person? Både ja och nej. Vi lever i ett digitaliserat samhälle, där vi beställer hem mat istället för att gå till affären och bokar bord på restaurang via appar istället för att ringa. Allteftersom fler digitala lösningar växer fram höjs våra krav på service. Därför föredrar många expresskassor, där de kan kontrollera sin egen beställning och göra sitt köp utan att vara beroende av någon annan.

Om man fortfarande vill ha personal går det såklart också bra! Låt till exempel dina kunder beställa och betala i expresskassan medan kökspersonalen får dela ut maten. Så får du både och! Då klarar du dig med mindre personal och de kan fokusera på viktigare saker än att ta betalt, till exempel ge dina gäster ett personligt bemötande. Det blir betydligt mer lönsamt.

Har du koll på hur mycket pengar du kan spara på ditt inlösenavtal? Läs mer om det i blogginlägget “Inlösenavtal? Så undviker du höga transaktionsavgifter!”.

Så säljer du mer med expresskassa

Låt oss räkna på det! En expresskassa kommer med största sannolikhet öka din försäljning på grund av mer naturlig (och kontinuerlig!) merförsäljning. Varje gång en gäst beställer en maträtt kommer det upp ett förslag till ytterligare köp, till exempel “Vill du ha en kaka till kaffet?”. Det är inte samma sak som att be din personal fråga om en extra dippsås varje gång en kund beställer hamburgare.

Många gånger glömmer personalen att ställa frågan, eller så blir det onaturligt. Gästerna längre bak i kön kan uppleva det som tjatigt när de hör personalen fråga varje person framför dem om den där extra dippsåsen. Expresskassan sköter merförsäljningen på ett något mer diskret sätt och gästen känner sig inte lika pressad. Det leder ofta till en ökad snittnota på minst 5-20 %.
Tänk också på att köerna blir kortare – och gästerna gladare. En expresskassa kostar i regel cirka 80 kronor om dagen, det får du inte ens en arbetstimme för om man skulle jämföra med att istället anställa någon för jobbet. Allt detta är dessutom tillräckligt för att systemet på sikt ska kunna betala av sig själv.

Bra läsning? Rekommenderade inlägg