Användarvänlighet i fokus när Dunkin’ Donuts väljer kassasystem

DunkinDonuts

I det här caset berättar Michael Sharples på Dunkin’ Donuts om resan med Ancon! Han delar bland annat med sig av hur Ancon har förenklat kassaarbetet med smidigare redovisning, möjlighet att styra verksamheten från mobilen och en grym support!

Idag finns det sju Dunkin’ Donuts i Sverige – och målet är att siffran i slutet av 2018 ska ha vuxit till 15. Franchiseföretaget, som framförallt är kända för sina donuts, men även säger sig ha landets godaste bagels, expanderar med andra ord i rasande takt.

En stor fördel när man roddar flera restauranger, som Michael gör på daglig basis, är att ha ett lätthanterligt kassasystem att falla tillbaka på. Därför uppskattar Dunkin’ Donuts framförallt att Ancons system är enkelt att lära sig, använda och dessutom lära ut till personalen!

Före vs. efter Ancon

Innan Ancon kom in i bilden hade verksamheten ett kassasystem som var betydligt mer komplicerat. Det var bland annat svårare att byta priser och man var tvungen att planera mycket i förväg. Michael menar att Ancon är lättare att jobba med “hands on” – och möjligheten att logga in i systemet för att göra ändringar på distans underlättar också arbetsdagen för samtliga anställda.

Just detta är en stor fördel för kedjor där man behöver ha koll på flera restauranger samtidigt. Även om han inte är på plats i restaurangen kan Michael styra verksamheten från sin mobil, laptop eller surfplatta. Det gör att han kan vara tillgänglig för personalen när de behöver och slipper spendera varje dag med att åka runt mellan alla restaurangerna – bara för att till exempel göra en ändring i menyn.

En outstanding support

Michael understryker att systemet är logiskt och användarvänligt – och det har aldrig varit problem med att lära personalen hur kassan fungerar. Själv lärde Michael sig samtliga funktioner under en halv dag. Dessutom är supporten fantastisk! Med det gamla kassasystemet, kunde personalen få vänta i timmar innan de fick tag på supporten – och när de väl svarade kunde de ändå inte alltid lösa problemet. “Det var som att ringa till Indien!” säger Michael.

När personalen ringer Ancons support får de däremot alltid svar snabbt. Om de inte kan lösa problemet med en gång kollar de alltid upp det och ringer tillbaka igen.

“Vid det här laget tilltalar vi varandra vid namn, de vet vilka vi är och vi vet vilka de är. Vi kan ringa eller smsa dem och de fixar problemet direkt.” /Michael om Ancons support

En annan sak som Dunkin’ Donuts gillar med Ancon är att de hela tiden strävar efter att växa och ligga i framkant – vilket gör att de är öppna för input från kunder. Michael berättar att han till exempel fått positiv respons när han kommit med förslag om nya funktioner som skulle kunna underlätta arbetet ytterligare. I nuläget håller Ancon till och med på att jobba fram en ny funktion utifrån ett av hans specifika önskemål.

Lättare administration

Michael vill även lyfta fram hur effektivt det har varit att kunna koppla en och samma kassa till flera kortterminaler. Det gamla systemet krävde att de hade två enskilda kassor för att kunna ha två kortterminaler. Nu kan de ta betalt av fler kunder åt gången, med en och samma kassa.

Med hjälp av Ancons back office är det dessutom lätt att komma åt rapporter för samtliga restauranger. Michael kan följa försäljningen och se till exempel hur många munkar som säljs per dag. Det är också smidigt för deras redovisningsbyrå, som enkelt kan logga in i systemet för att hantera ekonomin.

Surfa dig vidare Rekommenderade inlägg