Fotografiska

Fotografiska

Fotografiska hade som önskemål att ha allt hos en och samma leverantör och krav på support 24/7, 365 dagar om året

Mellan 500 och 3500 personer besöker Fotografiska varje dag – 364 dagar om året –från 09:00 till 01:00. De flesta besökare stannar för en bit mat, fika eller dryck i cafét, baren eller restaurangen. Det ställer höga krav på alla försäljningsställen, men framför allt på ett väl fungerande kassasystem. Vi pratade med Anna Buskas, Restaurant General Manager & Sommelier på Fotografiska. Anna har jobbat i restaurangbranschen i 30 år och när hon kom till Fotografiska kände hon att kassasystemet varken matchade restaurangens behov eller resten av verksamheten.  

I det här caset kommer Anna berätta om hur Ancon blev den perfekta partnern för Fotografiska.

Fotografiska öppnades 2010 och är idag en av världens största samlingsplatser för fotografi och ett av Sveriges mest populära turistmål. Fotografi är en typ av konst som är lättillgänglig för alla. Alla kan själva känna in och tolka vad de ser och alla är välkomna och inkluderade.

Fotografiska håller öppet 09.00-01.00 varje dag, 364 dagar om året. Den enda dagen som de faktiskt har stängt är på midsommarafton, men det finns planer på att det ska vara öppet även då redan nästa år. 2018 var första gången Fotografiska hade öppet på julafton, vilket gick över förväntat och var väldigt uppskattat. “Fotografiska är en destination där människor från Stockholm, Sverige och hela världen inspireras och inkluderas, därför måste vi se till att ha öppettider som passar alla.”, säger Anna.

Fotografiskas restaurang är hjärtat i museet och det är där matkreatören Paul Svensson har satt sin prägel på Fotografiskas DNA och filosofi: hållbar njutning. Hållbarhet handlar inte bara om mat, utan även om att vara en hållbar arbetsplats där vi tillsammans med medarbetare skapar glädje, engagemang, tydlighet och långsiktighet.

 

Det fanns begränsningar i kassasystemet

De två entreprenörerna Jan och Per Broman startade Fotografiska 2010. De hade idéer om att vara världens bästa plats för fotografi och samlingsplats för stora fotografiska stjärnor. I takt med att verksamheten växte så fanns det behov av något att äta och dricka. Jan och Pers mamma hjälpte till med det från början, men i takt med att verksamheten expanderade behövde de någon som kunde restaurangdelen. Det var då Paul Svensson kom in i bilden. Fotografiska har mellan 800 besökare en måndag till ca 3500 en lördag. Det dåvarande kassasystemet hade inte uppdaterats på länge och kunde inte uppfylla Fotografiskas krav. De ville ha ett webbaserat kassasystem och därför började Anna titta på en ny lösning.

Ett ungt och modernt företag

Då Fotografiska i dagsläget hade en leverantör för kortterminaler och en för kassasystemet så hade de som önskemål att ha allt hos en och samma leverantör. Support 24/7, 365 dagar om året, var också ett krav från Fotografiskas sida.

Anna började ta in förslag från olika leverantörer, varav en av dem var Ancon. Ancon var inte så stora i jämförelse med de andra aktörerna, men eftersom att Anna ville jobba med ett ungt och modernt företag, med ett digitalt och webbaserat system, passade Ancon utmärkt. Ancons support uppfyllde även Annas krav, eftersom att den alltid är tillgänglig 24/7, 365 dagar om året.

Anna och hennes medarbetare valde därför att testa Ancons demo samtidigt som Ancon var med som stöd under testningen. “Ancon var väldigt hjälpsamma och ville involvera alla som faktiskt ska jobba i systemet dagligen”, säger Anna.  

Efter testningen av demon och en bakgrundskontroll valde Anna och hennes medarbetare att köra på Ancons kassasystem. Självklart ser Anna saker som behöver utvecklas, men med Ancon som partner så kan de göra det tillsammans. Om Fotografiska kommer med en ny idé kan Ancon skräddarsy den för just dem. “Ancon lyssnar verkligen på oss”.

Ett speciellt önskemål

Så fort samarbetet tog fart hade Fotografiska vissa specifika önskemål. Eftersom alla rätter på menyn – kalla, varma och söta – kostar lika mycket samt att gästerna själva får bestämma i vilken ordning och hur många rätter de önskar äta, kräver det att servisen kommunicerar rätt till köket. Ancon behövde därför bygga ett nytt skräddarsytt system till Fotografiska, vilket krävde tålamod och mycket påhittighet. När det var klart implementerades systemet på Fotografiskas restaurang av några medarbetare från Ancon. Nu är allt färdigställt och det går att bygga vidare på systemet. “Det tog sin lilla tid, men det var värt varenda krona. Vi är extremt nöjda, det känns jättebra”, säger Anna.

Som alla system så har det haft sina barnsjukdomar, men med Ancons hjälp har dessa åtgärdats direkt.

Det går inte att jämföra med det gamla systemet

Ancons kassasystem med digitala plattor och mobila kortterminaler kan hjälpa fler gäster samtidigt, vilket underlättar för personalen och går mycket snabbare än tidigare. “Det går inte att jämföra med det gamla systemet, säger Anna”.

“Jag är extremt stolt över att få möjligheten att bidra till Ancon och jag vet att vi kan göra fler smarta lösningar tillsammans i framtiden. Med Ancon får man en personlig relation vilket är svårt med större leverantörer. Ancons support fungerar fantastiskt bra och professionellt. Det är viktigt för mig att mina medarbetare får snabb hjälp när de behöver den och det är det som jag uppskattar mest med Ancon. Det är precis så ett modernt partnerskap ska vara”, avslutar Anna.

 

Så väljer du rätt kassasystem till din restaurang  I den här guiden har vi samlat det viktigaste att tänka på när du väljer  kassasystem till din restaurang. Hämta guide

Surfa dig vidare Rekommenderade inlägg