Kajsas fisk

Så minskade Kajsas fisk köerna med nytt bongsystem

Så minskade Kajsas fisk köerna med nytt bongsystem

I det här caset får du följa en av Ancons kunder, restaurangen Kajsas fisk. Ekonomichefen Öivind berättar bland annat om hur de ökade försäljningen genom att införa ett nytt bongsystem – och hur supporten hjälpte dem att få en ny kortterminal på plats efter att en kund råkat spilla fisksoppa i den gamla!

Kajsas fisk är en restaurang i Hötorgshallen i Stockholm som drivs av Öivind, hans fru Maria och dottern Clara. Restaurangen har funnits i hela 30 år och är mest känd för sin fisksoppa. De tar emot cirka 500 gäster per dag, så det är viktigt att kassasystemet är lätthanterligt och funktionellt.

Efter bytet till Ancon har Kajsas fisk effektiviserat arbetet i restaurangen, minskat köerna och fått bättre koll på försäljningen. Öivind känner att det flyter på bättre och mer naturligt än det gjort tidigare.

Köerna (och missförstånden) minskade

Innan Kajsas fisk bytte till Ancon använde de sig av ett manuellt bongsystem. Det funkade som så att personalen i kassan skrev ner kundens order på en papperslapp och skickade den vidare till köket. Nackdelen med detta var att det lätt blev missförstånd – handstilen var ofta svår att tyda och papperslappen tappades bort med jämna mellanrum.

Idag har restaurangen ett nytt bongsystem som är kopplat till kassan. När personalen i kassan tagit betalt skickas beställningen automatiskt till en skrivare i köket – det går snabbare och blir rätt varje gång. Det nya bongsystemet har gjort att personalen hinner ta emot och servera fler gäster på kortare tid. Som ett resultat av detta har köerna blivit kortare, men man har också ökat försäljningen.

En annan funktion som har gjort det smidigare att ta betalt är att man inte längre behöver skriva in beloppen manuellt i kassan. Alla rätter är nämligen redan inprogrammerade. Om personalen till exempel ska ta betalt för en fisksoppa behöver de bara trycka på knappen med titeln “fisksoppa”.

Detta innebär minskad felfrekvens och ökad kontroll. Öivind kan se exakt hur mycket och vad som säljs. Tidigare hände det ibland att någon råkade slå in fel belopp och så blev det en diff på dagsavslutet, nu slipper de det.

Så minskade Kajsas fisk köerna med nytt bongsystem

Bättre koll på försäljningen med back office

Restaurangen använder sig även mycket av Ancons back office, ett system som används bland annat för att följa upp försäljningsstatistik, administrera personalscheman och annat. En stor fördel är att redovisningsbyrån kan hämta dagsavsluten direkt i systemet. Personalen behöver inte skriva ut dem i slutet av varje dag och Öivind behöver inte heller sitta hemma på kvällstid för att sortera dem. De ligger tryggt och säkert i molnet. Det som tidigare tog 60 minuter att göra går idag på 10 minuter. Genom att se direkt i systemet när personalen stämplar in och ut är det också enkelt att plocka fram löneunderlag.

Stora handboken för restaurangägare!

I back office kan Öivind också se exakt hur många rätter som sålts varje dag, vecka och månad. På så vis får han en översikt över vad som är mest populärt bland gästerna och kan ha koll på marginalerna. Eventuellt svinn upptäcks direkt då det blir lättare att jämföra hur mycket rätten kostade att producera mot hur mycket den har sålts för.

Öivind har också varit i kontakt med Ancons support vid ett tillfälle efter att en kund råkat spilla fisksoppa i kortterminalen – som inte uppskattade den lika mycket som gästerna gör. Även om det var utanför kontorstid fick Öivind snabbt den hjälp han behövde. Redan dagen efter var en av Ancons medarbetare på plats med en ny kortterminal och arbetet kunde fortsätta som vanligt.

Funderar du också på att skaffa ett nytt bongsystem, men känner att det tar emot att automatisera bort de manuella arbetsuppgifterna? I det här blogginlägget går vi igenom hur du kan digitalisera din restaurang, utan att tappa personligheten!

Surfa dig vidare Rekommenderade inlägg